FAQ’s

Quins són els actuals problemes de la Diagonal?

La Diagonal és una via obsoleta pràcticament a totes les seves funcions urbanes: la poca qualitat del seu espai públic ni tan sols compensa la mobilitat de les persones: és una via col·lapsada, té un dels carrils bus més lents de la ciutat, la bicicleta i el vianant competeixen per un escassíssim espai i les voreres són inadequades pel comerç i el lleure. La disposició d’una triple calçada, amb una central i dues de laterals, així com el seu esbiaix respecte la xarxa ortogonal, encara compliquen més la seva relació de mobilitat amb la resta de la ciutat.

 

Què s’ha de prioritzar en la seva reforma: el transport públic, el privat o els vianants?

La reforma ha de solucionar dos dèficits estructurals d’aqueta zona de l’Eixample: la mobilitat i l’espai públic. En una ciutat densa i compacta com la nostra, la mobilitat s’ha de prioritzar doblement pels transports públics i no motoritzats –per la seva superior capacitat de transport i menors perjudicis sobre la vida urbana- i per les activitats econòmiques, sobretot la càrrega i descàrrega. Tampoc no podem oblidar la precària qualitat ambiental de l’aire, que afecta milers de ciutadans en no complir-se els mínims decretats per la Unió Europea causant la mort prematura a més de 3.000 persones cada any.
Aquest no és un tema menor però sembla que a ningú li interessi parlar de salut pública en el debat de la Diagonal, que és el debat de la mobilitat urbana en general.

Pel que fa l’espai públic es necessiten noves zones de descans, lleure i comerç per descarregar el centre de Barcelona i millorar la qualitat de vida dels districtes que travessa la Diagonal, els únics grans espais oberts dels quals es troben als interiors d’illa.

 

Quins problemes de mobilitat comportaria eixamplar les voreres i eliminar carrils per a la circulació de vehicles?

L’únic problema de mobilitat que es generarà és la transició de l’ús massiu del cotxe cap al transport públic; però en l’escenari definitiu hi guanyarem tots. Barcelona no és la primera ni la darrera gran ciutat on s’intervé un espai públic per donar prioritat a la mobilitat no motoritzada i transport públic. D’això se’n beneficiarà tota la ciutadania perquè la ciutat funcionarà millor: més capacitat, menys soroll i emissions i més vida comercial. Ha passat a Estrasburg, Burdeus, Manchester, Lyon i tantes ciutats que han introduït mitjans de transport públic com el tramvia, equivalent a vuit carrils de circulació col·lapsada com els de la Diagonal. Són exemples on la mobilitat s’ha continuat garantint però amb mitjans més adequats, i si pensem en l’aspecte econòmic són ciutats en clara recuperació econòmica respecte la situació prèvia de congestió.

 

Pot convertir-se la Diagonal en una artèria comercial com el Passeig de Gràcia?

Urbanísticament el Passeig de Gràcia té un disseny ja superat. A la Diagonal es pot fer millor, desplaçant el transport públic potent al centre de la calçada (Tramvia i Retbus) i dedicant els laterals a afavorir la càrrega i descàrrega, els girs a carrers del voltant o al taxi.

 

El tramvia és un mitjà de transport obsolet?

El tramvia mai ha estat un mitjà obsolet. El seu abandonament a algunes ciutats del sud d’Europa està més relacionat amb el menyspreu pel cost de l’energia i la qualitat de l’espai públic que per les seves prestacions ferroviàries. Circular per carrils sempre ha generat una capacitat de transport més elevada i un menor consum energètic, clau que permet el tramvia transportar fins a 8.000 passatgers per hora i sentit estalviant més d’un 20% d’energia. Necessitaríem 4 o 6 carrils bus per donar la mateixa rapidesa i capacitat amb autobusos, o vuit carrils de cotxe a baixa velocitat.

Pel que fa la implantació del tramvia en superfície respon a la necessitat de superar un carril bus col·lapsat emprant un espai similar. Tramvia i autobusos són transports que s’han de combinar a les grans ciutats per cobrir amb una eficàcia superior al metro els desplaçaments de més curta durada, que són majoritaris a vies com la Diagonal, on menys d’un 5% de trànsit que entra a la Zona Universitària arriba al Passeig de Sant Joan. Pel que fa el Metro, al 2014 ja es podrà anar de Zona Universitària al Fòrum a través de les línies 9 i 4, emprant una de les xarxes de Metro amb una dotació per hectàrea més important d’Europa, per sobre de ciutats com Madrid, encara que encara per a molts sigui difícil de creure.

Deixa un comentari...

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s